Vafler uten gluten og melk

Plutselig gikk det opp for meg at vi ikke har bakt noe hele helga. I stede har vi gjort mange andre gøye ting, så det er ikke så farlig. Men da min flotte mann plutselig lurer på om jeg kan hive ihop et eller annet han kan ha med seg som kaffi mat på skolen, så ble det altså vafler. Og siden jeg vet det kommer noen med både gluten og melkeallergi, så måtte det blir vafler uten gluten og melk. Meg og Tilde stekte vafler til den store gullmedaljen, og i løpet av en time så var fatet fullt og klar til å spises. Heldigvis så ble det et par vafler igjen, så jeg kunne legge på frysen. Er alltid greit å ha noe liggende, man vet aldri når man får brukt for det.
Jeg liker best å slumpe når jeg lager vafler, men her er en grei oppskrift som gir ca 10 vafler. Hvis du ikke trenger å lage de uten gluten, så bare bruk vanlig hvetemel.

OPPSKRIFT VAFLER UTEN GLUTEN OG MELK
3 egg
1 dl havremelk
3 ss sukker
- Pisk sammen
1 ts bakepulver
1/2 ts kardemomme
glutenfritt mel (så mye at røra blir så tykk at du ikke klarer å piske mer for hånd)
-Når du har hatt i så mye mel at det er vanskelig å piske for hånd, så rører du inn 100g smelta smør og sper med havremelk til røra er passelig tykk. 

Etiketter: , , , , , ,